CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

About Me

My Photo
rashidaramli
*¨`*•. (¯`v´¯) (¯`v´¯) .•*¨`*•✿ ♥ . . ♥ ✿ •*¨`*•.¸(¯`vاﷲِ ℯ¸.•*´¨`*•.اﷲِ¸ℒℴνℯ•♪ღ♪ اﷲِ Ambil waktu untuk berfikir,itu adalah sumber kekuatan.Ambillah waktu untuk beriman,itu adalah rahsia dari masa muda yg abadi.Ambillah waktu untuk berdoa,itu adalah sumber ketenangan.Ambillah waktu untuk belajar,itu adalah sumber kebijaksanaan.Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai,itu adalah hak istimewaan ...yang diberi Allah.Ambillah waktu untuk bersahabat,itu adalah jln menuju kebahagiaan,Ambillah waktu untuk bertaqwa,itu adalah muzik yang menggegarkan hati.Ambillah waktu untuk memberi,itu dapat membuat hidup terasa beerti,ambillah waktu untuk bekerja,itu adalah nilai keberhasilan.Ambillah waktu untuk beramal,itu adalah kunci menuju SYURGA.... *¨`*•. (¯`v´¯) (¯`v´¯) .•*¨`*•✿ ♥ . . ♥ ✿ •*¨`*•.¸(¯`vاﷲِ ℯ¸.•*´¨`*•.اﷲِ¸ℒℴνℯ•♪ღ♪
View my complete profile

Saturday, November 3, 2012

Jauhnya Diriku DariMu Ya Allah

sedang ku duduk seorang diri aku pun mula berfikir tentang diri ku yang sudah lama tidak memandang sejadah menghadap kiblat. Saat ku bersendiri, fikiran ku mula melayang... Pelbagai persoalan ku ajukan, bertanya pada diri.
"Aku seorang muslim bagaimana keadaan ku sekarang ini??"
"Tinggal solat padahal solat itu tiang agama"
"Apakah bezanya aku dengan mereka yahudi dan nasrani"
Aku mula memikirkan setelah lama ku tidak sujud padaNYA,  adakah aku masih diterima olehNya? Adakah DIA masih mendengar rintihan dan doaku? Adakah DIA masih kisah akan diri ku?
Mula pada itu tersedar bahawanya aku ini terasa amat jauh denganNYA. Pada mulanya mata ini ingin mengeluarkan air tetapi dalam sedar diri ini berada di rumah sewa yang mempunyai ramai teman serumah. Timbul rasa segan pada rakan serumah. Aku tidak mahu apa-apa sangkaan kurang baik daripada rakan-rakan rumah. Ku tahan gelodak rasa sebak di dada.
Di dalam kepala masih lagi memikirkan tentang diri yang terasa sangat jauh dari empunya langit dan bumi. Bagi menghilangkan keserabutan fikiran, sengaja aku memilih untuk beredar dari rakan serumah ku. Aku masuk ke dalam bilik tidur ku dan mula membuka laptop. Jari jemari ku menekan keyboard lattop Ku cuba mendengar koleksi muzik yang tersimpan. Sengaja ku memilih lagu yang sesuai dengan jiwaku saat itu. Sedang lagu-lagu itu saling berganti tiba pada lagu yang berjudul Insyallah yang dinyanyikan oleh Maher Zain.
Every time
You feel like you cannot go on
You feel so lost and that you're so alone
All you see is night
And darkness all around
You feel so helpless you can't see which way to go
Don't despair
And never lose hope
'Cause Allah is always by your side
Chorus:
Insha Allah
Insha Allah
Insha Allah
You'll find your way
Every time
You commit one more mistake
You feel you can't repent and that it's way too late
You're so confused
Wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full shame
But don't despair
And never lose hope
Coz Allah is always by your side
Chorus
Turn to Allah
He's never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
Ya Allah
Guide my steps, don't let me go astray
You're the only one who can show me the way
Show me the way
Show me the way
Show me the way

Baru saat ini ku teliti lirik lagu tersebut. Tanpa ku sedar, air mata ku menitis sayu. Tidak lagi dapat ku tahan air mata ini. Menitik-nitik air mata itu bagaikan bayi menangis kelaparan. Timbul rasa menyesal yang teramat sangat dalam diri. Begitu cepat aku berputus asa pada rahmat Allah. Betapa rupanya aku semakin jauh dari Allah SWT.
Aku masih tidak berganjak dari katil, terasa menyesal dan malunya pada tuhanku. Fikiran ku cuba mengingat kembali salah satu ayat Al-quran yang pernah dibicarakan di dalam kuliah agama yang pernah aku hadir dahulu tentang putus asa pada rahmat Allah.
"Katakanlah wahai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
(Surah az-Zumar ayat 53)
Saat itu, persoalan yang tadinya mengesak fikiranku semula. Adakah aku diterima oleh Allah? Adakah taubatku akan diterimaNya sedangkan aku lalai dan tidak terkira dosa yang telah kau buat sehingga hari ini? Kali ini jemari ku cuba mencari jawapan. Aku melayari internet  lalu ku cuba memahami jawapan yang ku jumpa...
"Tidakkah mereka mengetahui, bahwasanya Allah menerima taubat dari hamba-hambaNya dan menerima zakat, dan bahwasanya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang? "
(Surah at-Taubat ayat 104)
Allah berfirman lagi;
"Kemudian, sesungguhnya Tuhanmu (mengampuni) bagi orang-orang yang mengerjakan kesalahan karena kebodohannya, kemudian mereka bertaubat setelah itu, dan memperbaiki ( dirinya) sesungguhnya Tuhanmu sesudah itu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
(Surah An-Nahl ayat 119)
Kemudian firmanNya lagi;
"Sesungguhnya jikalau mereka ketika menganiaya dirinya datang kepadamu, lalu memohon ampun kepada Allah, dan Rasulpun memohon ampun untuk mereka, tentulah mereka mendapati Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang."
(Surah An_nisa ayat 64)
"Maka barangsiapa yang bertaubat sesudah melakukan kejahatan itu dan memperbaiki diri, maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya."
(Surah Al-Maidah ayat 39)
"Subhanallah... Maha Suci Engkau Ya Allah."
Aku bersyukur betapa Allah sentiasa menerima hamba-hambaNya. Namun, aku tidak akan jadikan Kesempurnaan Allah itu untuk aku menangguhkan kebaikan yang Allah berikan padaku ini. Saat ini Allah jentikkan hatiku dengan hidayahNya agar aku tidak lagi menjauhiNya. 
Aku nekad. Allah memberikan aku jalan pulang tanpa ku menyedarinya. Kebaikan ini akan ku gunakan sebaiknya. Semoga Allah berikanku kekuatan untuk mendekati jalan-jalan keredhaanNya. Semoga langkah ini sentiasa istiqamah mengharap mardhatillah yang Esa. Sungguh Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang pada hambaNya. Hanya aku sahaja yang kurang menyedarinya.

"Ya Allah, pimpinlah diriku agar sentiasa di dalam hidayahMu" 

0 comments:

SAHABAT MAYA SHIDA

slideshow

My Journey Slideshow: Rashida’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to 2 cities Putrajaya and Bangi was created by TripAdvisor. See another Malaysia slideshow. Create a free slideshow with music from your travel photos.

muka buku shida

kisah aku

get this widget here

kata-kata hikmah

Carilah hikmah dalam setiap ketentuan tuhan,supaya timbul rasa kesabaran dan kesyukuran...stiap yang payah itu pasti ada kesenangan,stiap kesabaran itu pasti ada ganjaran...jika sesuatu itu di takdirkan untuk kita,tiada siapa boleh beri halangan,namun jika sesuatu itu bukan di takdirkan untuk kita,pasti xkan kita dapat walaupun sudah dalam genggaman....berharap lah pada ALLAH kerana DIA MAHA KEKAL....

firman ALLAH

Katakanlah (wahai Muhammad):Wahai hamba-hambaku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat),janganlah kamu berputus asa dengan rahmat Allah,kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa. Sesungguhnya Dialah jua yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani (Al-Zumar;53)

twitter

SEHARI SEPOTONG AYAT

.