CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

About Me

My Photo
rashidaramli
*¨`*•. (¯`v´¯) (¯`v´¯) .•*¨`*•✿ ♥ . . ♥ ✿ •*¨`*•.¸(¯`vاﷲِ ℯ¸.•*´¨`*•.اﷲِ¸ℒℴνℯ•♪ღ♪ اﷲِ Ambil waktu untuk berfikir,itu adalah sumber kekuatan.Ambillah waktu untuk beriman,itu adalah rahsia dari masa muda yg abadi.Ambillah waktu untuk berdoa,itu adalah sumber ketenangan.Ambillah waktu untuk belajar,itu adalah sumber kebijaksanaan.Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai,itu adalah hak istimewaan ...yang diberi Allah.Ambillah waktu untuk bersahabat,itu adalah jln menuju kebahagiaan,Ambillah waktu untuk bertaqwa,itu adalah muzik yang menggegarkan hati.Ambillah waktu untuk memberi,itu dapat membuat hidup terasa beerti,ambillah waktu untuk bekerja,itu adalah nilai keberhasilan.Ambillah waktu untuk beramal,itu adalah kunci menuju SYURGA.... *¨`*•. (¯`v´¯) (¯`v´¯) .•*¨`*•✿ ♥ . . ♥ ✿ •*¨`*•.¸(¯`vاﷲِ ℯ¸.•*´¨`*•.اﷲِ¸ℒℴνℯ•♪ღ♪
View my complete profile

Wednesday, August 10, 2011

SEMAKLAH FASA RAMADHAN YANG TELAH DAN AKAN KITA DILALUI...


Hari ini sudah masuk hari ke 10 ramadhan. Kita semak balik. Rahmatkah kita di fasa pertama ni?

- Adakah kita berasa ‘rahmat’ pada 9 hari yang lepas?
- Adakah kita rasa rahmat tak dengan datangnya Ramadhan?- Adakah dengan datangnya ramadhan kita ikhlas beribadah?- Adakah kita hanya sekadar raikannya sahaja?- Adakah dengan ramadhan kita sudah berubah, dari selalu bersangka buruk kepada bersangka baik?- Adakah kita dapat tahan mulut kita dari bercakap kosong?- Adakah kita dapat jaga mata kita dari tengok benda yang sia-sia?- Adakah kita betul-betul beribadah semata kerana kita beriman kepada-Nya dan mengharapkan sepenuh ganjaran hanya dari-Nya.
Moga dengan peringatan ini dapat mengingat kembali untuk terus berjuang. Yes!.
Masih berbaki 20 hari lagi. Fasa kedua bakal menjelma esok dengan tema ‘Pengampunan’.
Pasti kita semua pernah dengar sebuah hadith yang menyebut: 
Bulan Ramadhan, awalnya rahmat, pertengahannya keampunan dan akhirnya keselamatan daripada api neraka. 
Alhamdulillah, kalau dikira, hari ini dah masuk hari ke 10 kita bernafas dalam bulan Ramadhan. Bermakna kita akan melangkah masuk ke fasa yang kedua pada Ramadhan kali ini pada hari esok. Dan fasa kedua adalah fasa keampunan dari Allah. Tiba masa untuk kita check semua amalan kita sama ada bertambah berkurang atau sama saja. Bagaimana pulak dengan kualitinya? Kalau dulu masa sekolah, mengetahui maksud hadith ni sudah mencukupi bagi saya. Hanya sekadar pegetahuan. Tapi ada suatu kefahaman baru yang saya dapat tentang isi hadith ni. 

Jika kita lihat, apakah yang dimaksudkan dengan 'fasa pertama adalah rahmat'? Perasan atau tidak, setiap kali bermula bulan Ramadhan, kita dapat lihat sangat ramai manusia yang berpusu-pusu pergi ke masjid, menyuburkan semula semangat untuk beribadah, cuba untuk mengubah diri, banyak mengingati Allah dan macam-macam lagi. Sehinggakan orang bukan Islam pun  boleh nampak semangat orang Islam pada masa tu, lebih-lebih lagi solat tarawih malam pertama dan mereka akan kagum dengan semangat kita. Inilah yang dikatakan rahmat dari Allah. Rahmat itu ada disana, tinggal kepada kita untuk mengambilnya. Setelah seminggu atau pun selepas hari yang ke-10, disinilah kesabaran kita diuji.  Pada fasa kedua inilah yang kita boleh melihat sejauh mana keikhlasan dan istiqamah seseorang itu dalam ibadahnya. Fasa kedua  (10 hari kedua) inilah yang dikatakan penapis kepada manusia untuk melepasi ujian untuk keampunan Allah. Hari demi hari, apabila kita sampai ke fasa terakhir (10 hari terakhir), kita akan terus ditapis. Hanya keimanan seseorang yang menentukan sama ada dia melepasi fasa yang paling kita kejar sebagai seorang hamba. Fasa pembebasan dari api neraka. Inilah janji Allah kepada hamba-Nya. 
Hanya kita yang tahu sejauh mana istiqamah kita terhadap Allah. Terpulang kepada kita untuk berusaha sehingga ke tahap mana. Peluang sentiasa ada selagi nyawa masih ada. Semoga kita semua tergolong dalam kalangan yang mendapat kebebasan dari api neraka, InsyaAllah

0 comments:

SAHABAT MAYA SHIDA

slideshow

My Journey Slideshow: Rashida’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to 2 cities Putrajaya and Bangi was created by TripAdvisor. See another Malaysia slideshow. Create a free slideshow with music from your travel photos.

muka buku shida

kisah aku

get this widget here

kata-kata hikmah

Carilah hikmah dalam setiap ketentuan tuhan,supaya timbul rasa kesabaran dan kesyukuran...stiap yang payah itu pasti ada kesenangan,stiap kesabaran itu pasti ada ganjaran...jika sesuatu itu di takdirkan untuk kita,tiada siapa boleh beri halangan,namun jika sesuatu itu bukan di takdirkan untuk kita,pasti xkan kita dapat walaupun sudah dalam genggaman....berharap lah pada ALLAH kerana DIA MAHA KEKAL....

firman ALLAH

Katakanlah (wahai Muhammad):Wahai hamba-hambaku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat),janganlah kamu berputus asa dengan rahmat Allah,kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa. Sesungguhnya Dialah jua yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani (Al-Zumar;53)

twitter

SEHARI SEPOTONG AYAT

.