CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

About Me

My Photo
rashidaramli
*¨`*•. (¯`v´¯) (¯`v´¯) .•*¨`*•✿ ♥ . . ♥ ✿ •*¨`*•.¸(¯`vاﷲِ ℯ¸.•*´¨`*•.اﷲِ¸ℒℴνℯ•♪ღ♪ اﷲِ Ambil waktu untuk berfikir,itu adalah sumber kekuatan.Ambillah waktu untuk beriman,itu adalah rahsia dari masa muda yg abadi.Ambillah waktu untuk berdoa,itu adalah sumber ketenangan.Ambillah waktu untuk belajar,itu adalah sumber kebijaksanaan.Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai,itu adalah hak istimewaan ...yang diberi Allah.Ambillah waktu untuk bersahabat,itu adalah jln menuju kebahagiaan,Ambillah waktu untuk bertaqwa,itu adalah muzik yang menggegarkan hati.Ambillah waktu untuk memberi,itu dapat membuat hidup terasa beerti,ambillah waktu untuk bekerja,itu adalah nilai keberhasilan.Ambillah waktu untuk beramal,itu adalah kunci menuju SYURGA.... *¨`*•. (¯`v´¯) (¯`v´¯) .•*¨`*•✿ ♥ . . ♥ ✿ •*¨`*•.¸(¯`vاﷲِ ℯ¸.•*´¨`*•.اﷲِ¸ℒℴνℯ•♪ღ♪
View my complete profile

Friday, October 14, 2011

ENGKAULAH SEGALANYA

Apa yang menjadikan jiwa kita begitu sempit, begitu lemah dan kecewa berdepan dengan ujian kehidupan?

Apa yang menjadikan jiwa kita sering terperangkap dalam keputusasaan atau terkurung dalam penyesalan?


Ya, apa yang kita lihat begitu penting dan besar dalam kehidupan kita sehingga kita sandarkan jiwa, hati dan perasaan kita padanya, yang menyebabkan jiwa kita begitu menderita apabila kehilangannya ?


Inilah persoalan-persoalan yang perlu kita carikan jawapannya jika kita ingin benar-benar menjadi manusia yang berbahagia dalam hidup ini.


Bayangkan jika jawapannya ialah DUNIA. Tentunya kita akan sering terkecewa kerana dunia itu bukan hanya milik kita. Kata Ibnu Qayyim Al Jauziyah; dunia itu umpama wanita curang. Ketika didepan kita ia berjanji setia mengaku cintanya untuk kita namun dibelakang, ia milik siapa saja yang mampu mengembirakannya.


Bayangkan jika jawapan bagi semua persoalan itu adalah NAFSU kita. Tentunya kita akan sentiasa menderita kerana nafsu kita itu tidak akan pernah menemui kepuasan. Kerana nafsu itu, jika diberikan satu gunung daripada emas maka ia akan bertanya mana gunung yang kedua. Jika diberikan ia dua gunung daripada emas maka ia akan bertanya, mana gunung yang ketiga dan seterusnya.


Tetapi jika jawapannya ialah Allah, maka kitalah yang paling berbahagia, kitalah yang paling lapang dadanya dan paling tenang hatinya kerana kita akan dapati Allah sentiasa dekat dan mendengar segala doa dan keluhan hati kita kita. Bahkan Allah mengatur kehidupan kita dengan sifat RAHMAN dan RAHIMNYA. Dan Allah jua lah yang Maha Bijaksana dalam mengatur segala ketentuanNya. Maka tentunya jiwa kita akan sentiasa lapang dan penuh pengharapan.



♥::♥ Engkaulah Segalanya..♥::♥

Biar kulakarkan

Segala keindahan alam-Mu

Menakjubi halus dan tertibnya ciptaan-Mu

Namun Engkaulah

Segala yang terindah

Dalam hati sanubariku..



Biarku coretkan

Bait-bait puisi memuji keindahan-Mu

Merungkai segala keagungan dan kesempurnaan-Mu

Namun Engkaulah yang Termulia

Dari segala yang mampu kuungkapkan..



Biarku tangisi

Segala jerih payah perjalananku

Atau silau dan pedihnya mataku

memandang dunia dan kehidupan

Namun Engkaulah yang Maha Lembut

Mengatur kehidupanku dengan Rahmat-Mu..



Ya Robbi

Dalam setiap keluhan dan senduan

Dalam setiap titisan air mata penyesalan

Dalam setiap duka dan kesedihan

Engkaulah sandaran jiwaku

Engkaulah sasaran dalam doaku

Kerana Engkaulah segalanya dalam hati ku..






0 comments:

SAHABAT MAYA SHIDA

slideshow

My Journey Slideshow: Rashida’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to 2 cities Putrajaya and Bangi was created by TripAdvisor. See another Malaysia slideshow. Create a free slideshow with music from your travel photos.

muka buku shida

kisah aku

get this widget here

kata-kata hikmah

Carilah hikmah dalam setiap ketentuan tuhan,supaya timbul rasa kesabaran dan kesyukuran...stiap yang payah itu pasti ada kesenangan,stiap kesabaran itu pasti ada ganjaran...jika sesuatu itu di takdirkan untuk kita,tiada siapa boleh beri halangan,namun jika sesuatu itu bukan di takdirkan untuk kita,pasti xkan kita dapat walaupun sudah dalam genggaman....berharap lah pada ALLAH kerana DIA MAHA KEKAL....

firman ALLAH

Katakanlah (wahai Muhammad):Wahai hamba-hambaku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat),janganlah kamu berputus asa dengan rahmat Allah,kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa. Sesungguhnya Dialah jua yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani (Al-Zumar;53)

twitter

SEHARI SEPOTONG AYAT

.